BOTA

 “The Guardian” shkrim për Kamzën: Ndërtesat, emrat e çuditshme të rrugëve, si u shndërrua një kënetë në qytet

10:23 - 21.11.19 gsh
GSH APP Download on Apple Store Get it on Google Play

The Guardian i ka dedikuar Kamzës një shrim të gjatë. Një rrugëtim në qytetin më afër Tiranës sjell problematikat që ka si dhe hovin e ndërtimeve të kësaj zone. Me gjithë çudinë e gazetarit për emrat e rrugëve, ai sjell një përshkrim të qytetit që është ndërtuar nga paratë e emigrantëve.




Shkrimi i plotë

Duke dalë nga kryeqyteti i Shqipërisë, Tirana, në Kamzën e afërt, blloqet e apartamenteve të epokës komuniste i japin rrugën një ngatërrese kaotike të shtëpive me ngjyra, forma dhe lartësi të ndryshme. Shumë janë gjysëm të gatshëm ose janë rindërtuar. Disa janë thjesht të ekspozuara me tulla, ndërsa të tjerët kanë pikturuar perime fluoreshente, portokalli ose të verdha.

“Njerëzit i kushtojnë shumë vëmendje estetikës së shtëpive,” thotë Njazi Murrja, i cili jeton në Kamëz. “Ata tregojnë kulturën dhe pasurinë e familjes.” Në trotuaret e mbushura me njerëz, shitësit e rrugës, fëmijë dhe grupe të moshuarish që luanin domino. Rrugët janë emëruar sipas të famshëmve ose qyteteve ndërkombëtare; gjatë rrugës për në një treg fruta-perimesh ne kalojmë nga Rruga e “New York”.

Nëse tingëllon mjaft informale, kjo është sepse – kjo ish kënetë është shndërruar nga banorët e saj gjatë 10 viteve të fundit në qytetin me rritje më të shpejtë në Shqipëri, falë parave të dërguara në shtëpi nga të afërmit që punojnë jashtë vendit.

Në qytetet e vjetra ju jeni thjesht një qytetar, por këtu keni edhe gjurmën tuaj

Përgjatë Evropës Lindore dhe Jugore, emigracioni po ndryshon në mënyrë dramatike komunitete. Qytetet dhe fshatrat në Greqi, Ballkan dhe Itali po zbrazen ndërsa të rinjtë shkojnë në qytete afër ose në Evropën veriore në kërkim të punës. Por këtu, po ndodh e kundërta. Shtëpitë, bizneset dhe infrastruktura e Kamzës, e cila ka një popullsi prej rreth 250,000, nuk do të ekzistonte nëse nuk do të ishte për diasporën disa milionëshe të Shqipërisë.”Njerëzit kanë një dashuri të thellë për këtë qytet sepse ata e ndërtuan vetë,” thotë ish nënkryetari Tomorr Kotarja. “Të gjithë kanë dhënë kontributin e tyre. Në qytetet e vjetra ju jeni thjesht një qytetar, por këtu keni gjurmën tuaj”

Historia e Kamzës është po aq kaotike sa rrugët e saj. Gjatë periudhës komuniste ishte tokë bujqësore në pronësi të shtetit me rreth 5,000 banorë. Migrimi i brendshëm u ndalua nga regjimi dhe punëtorët në miniera dhe fermat e veriut u izoluan plotësisht nga pjesa tjetër e vendit. “Propaganda deklaroi se të jetosh në zona rurale ishte më e mira sepse ajri ishte më i freskët,” thotë Kotarja.

Por kur Partia Demokratike e Shqipërisë erdhi në pushtet në 1992, punëtorët rurale u nisën drejt kryeqytetit.

“Jeta në veri ishte e vështirë” thotë ish minatori Ismail Veizi, i cili mbërriti atë vit me gruan dhe dy djemtë. “Unë kam qenë në spital shumë herë për shkak të kimikateve që kam marrë në frymë. Ishte minus 20 gradë në dimër dhe duhej të udhëtonim larg për të marrë dru zjarri. Ardhja këtu ishte çështje e jetës dhe e vdekjes. ”

I ulur në shtëpinë e tij të pastër dhe të rehatshme pranë qendrës së qytetit, ai përshkruan se si lagja ishte vetëm fusha kur mbërriti. “Kishte disa njerëz që jetonin në stalla,” thotë ai. «Të tjerët kishin shënuar hapësirë ​​për shtëpinë e tyre në fushë. Disa kishin ardhur si familje, disa ishin një fis i tërë. ”Ai ndërtoi një strukturë të thjeshtë me dy dhoma, pa sistem të kanalizimit dhe energji elektrike. Uji duhej të mblidhej nga një pus një orë larg.

Veç kushteve të këqija, migrantët nga veriu gjithashtu luftuan për tu përshtatur me kulturë – ata flisnin një dialekt tjetër për popullin në Tiranë, dhe me shekuj kishin mbajtur një traditë tradicional. Në 1995 policia u përpoq të pastrojë vendbanimet, por hoqi dorë pasi hasi në një rezistencë të ashpër. “Njerëzit nga Tirana na shikuan me një përbuzje të caktuar,” thotë Kotarja. “Kështu që ne kemi punuar shumë për të përmirësuar pozicionin tonë.” Përballë mungesës së vendeve të punës, migracioni u bë opsioni kryesor i banorëve, duke filluar nga Greqia dhe Italia.

Sot, thotë Kotarja, shumica preferojnë Mbretërinë e Bashkuar, edhe pse një vend me kamion kushton rreth 15,000 € (12,800). Tërheqja vjen nga rrjeti i shqiptarëve tashmë të vendosur atje, dhe fakti që ata kanë përjetuar më pak diskriminim sesa në vendet e tjera.

“Të gjitha paratë e tyre hynë në shtëpi,” thotë Kotarja. “Njerëzit filluan të sjellin eksperiencën e tyre nga jashtë dhe ndërtuan shtëpi më të mëdha dhe më të mira”.

Murrja, një mësues, u transferua në Kamza nga Dibra në 2004 me paratë e fituara nga djali i tij i madh në Greqi. “Qëllimi im ishte të edukoja fëmijët e mi këtu,” thotë ai. “Kushtet ishin të tmerrshme në fshatra, nuk kishte infrastrukturë. Gruaja ime është infermiere dhe ne kurrë nuk mund të ndërtonim një shtëpi me pagat tona. ”

Kur mbërriti, thotë ai, nuk kishte rrugë në Kamëz përveç shinave të poshtër. “Mbulohesha me aq baltë kur arrija në shkollë, sa do të më duhej të lahesha në pus.”

 

Disa vjet më vonë djali i tij i dytë u nis për në Angli, i ndjekur nga vëllai i vogël. Paratë e tyre e kanë ndihmuar atë të rinovojë dhe përmirësojë shtëpinë. Veizi gjithashtu ka rindërtuar shtëpinë e tij, dy dhoma në katër kate falë parave që djali i tij i bën duke punuar si piktor dhe dekorues në Gjermani. “Kam një frigorifer, televizor, i them gjithmonë se nuk kam nevojë për versionin më të ri, por ai thotë jo!” “Ndryshimet ndodhën shumë shpejt,” thotë Kotarja. Një ujësjellës u ndërtua me ndihmën e një OJQ-je, dhe qeveria qendrore siguroi para për ndërtimin e rrugëve dhe shkollave. Legjislacioni zyrtarizoi ndërtimin e ndërtesave.

Disa fabrika dhe biznese të reja ofrojnë punë, por me papunësinë akoma rreth 50%, emigracioni mbetet burimi më i popullarizuar i të ardhurave. Situata i bën presion marrëdhënieve familjare – nusja e Veizit, Xhuljana, rrit fëmijën e saj vetëm për gjysmë viti, ndërsa burri i saj punon në Gjermani.

Qeveria ende lufton për të mbledhur taksat për paratë e dërguara nga jashtë, e cila është bërë kryesisht në tregun e zi. “Migracioni është rritur që prej vitit 2013,” thotë Kotarja. “Njerëzit nuk shohin asnjë shpresë apo mundësi në Shqipëri.” Shqiptarët kapen më së shumti ndërsa hyjnë në Angli në mënyrë të paligjshme, më shumë se çdo kombësi tjetër.

Edhe pse janë falënderues për infrastrukturën e re, disa banorë pranojnë se janë nostalgjikë për ditët kur ndërtohej. “Ka shumë korrupsion,” thotë Veizi. Tani duhet të japim ryshfet për dikë vetëm për të marrë lejen për të rregulluar çatinë tonë. Por në përgjithësi është mirë. Jam i lumtur me jetën këtu ”.

Varfëria, ndërtimi joformal dhe emrat e rrugëve joortodokse e kanë bërë Kamzën qesharake në elitën e Tiranës. Disa banorë të kryeqytetit besojnë se nuk duhet të ishte ndërtuar kurrë në radhë të parë: “Nuk është e pranueshme të ndërtosh thjesht kudo që të duash”, më thotë dikush. Por Kotarja thotë se njerëzit në Kamëz janë krenarë për atë që kanë krijuar. “Çdo gjë është bërë nga njerëzit,” thotë ai. “Nevoja për të ndryshuar jetën e tyre ishte forca lëvizëse.”

Përkthyer nga Gazeta Shqiptare


Shfaq Komentet (0)

Shkruaj nje koment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

* *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.